A hátsó udvar felújításának történeti áttekintése |
A veszprémi Rózsa Úti Általános Iskola 1987-ben épült, tehát 25 éves. Az épülethez tartozó belső udvar állapota az eltelt évek alatt folyamatosan romlott. Ennek oka elsősorban az volt, hogy a szintkülönbségek miatt az esővíz lemosta a földet a zöld területekről. A telepített növények egy része elpusztult vagy elöregedett, a megmaradt fák és cserjék gyökerei pedig már balesetveszélyesen kiálltak a földből. |
Iskolánk vezetése és nevelőtestülete mindig kiemelt figyelmet fordított arra, hogy diákjaink tiszta, rendezett, balesetmentes és esztétikus környezetben töltsék napjaikat. Az udvar felújítása ezért is volt nagyon fontos számunkra. |
Az előkészületek már 2010-ben megkezdődtek. Először megkérdeztük a gyerekeket, ők mit szeretnének, milyen ötleteik vannak az udvar szépítésére, élhetőbbé tételére. A kisebbek lerajzolták, a nagyobbak leírták elképzeléseiket. A megvalósítható javaslatokat, kívánságokat figyelembe vettük a tervezés során. |
A környezetrendezési tervet szakemberek készítették, akik a kivitelezésben is segítettek, így biztosított volt a szakszerű megvalósítás. |
A felújítás első ütemében támfalrendszer építésére került sor úgy, hogy az udvar biztonságos, jól használható keretet biztosítson tanulóink számára szabadidejük eltöltéséhez. |
A terület megfelelő kialakítása után a növények telepítése következett. Az új kert kialakításakor elsődleges cél volt az egészséges fák és bokrok megőrzése, ezért a támfalrendszer vonalvezetése alkalmazkodik a meglévő növényállományhoz. Az újonnan kialakított területre ültetett cserjék, évelő és kúszónövények változatossága megtöri a támfalrendszer monoton, szabályos képét, üde, élő színfoltként jelennek meg az épített környezetben. Az átépítés során megnövekedett zöldfelület látványában ellensúlyozza, funkciójában pedig kiegészíti az udvar burkolt felületeit. |
Az udvar használhatóságának növelése érdekében kültéri bútorokat helyeztünk el. A mobilizálható hatszögletű asztal, a filagória, a pihenő padok olyan közösségi terek kialakítását teszik lehetővé, melyeket a gyerekek nem csak szabadidejükben, hanem tanítási órákon is szívesen használnak. |
A projektet anyagilag támogatta iskolánk alapítványa, kaptunk segítséget az önkormányzattól, valamint sikeresen pályáztunk kültéri bútorok, játékeszközök, sporteszközök beszerzésére is. Iskolánk szülői munkaközössége is hozzájárult a felújításhoz, elsősorban fizikai munkával segítették a kivitelezést. |
A megújult környezet gondozásában, fenntartásában aktív szerepet szánunk tanulóifjúságunknak. Meggyőződésünk, hogy a közvetlen környezetük iránt érzett felelősségük kialakításával erősödik természetszeretetük, fejlődik környezettudatos gondolkodásuk. Diákjainkon is múlik, hogy a megszépült udvarra még sokáig büszkék lehessünk. |
Fotó: Cseh Zoltán |